Het eerste concept is een met sleepankers verankerde boeienlijn bovenwater. Het tweede concept is een slim opgehangen net tussen vaste palen en het derde concept is een verankerde haaklijn onderwater om het anker van het driftende schip op te vangen. MARIN heeft de drie oplossingen op schaal gebouwd en testte op 17 en 18 maart 2022 in zijn Offshore Bassin of deze barrières een schaalmodel vergelijkbaar met de Julietta D konden tegenhouden in stormcondities.
De eerste resultaten zijn hoopgevend. William Otto, projectmanager Offshore bij MARIN: ‘We hebben gezien dat alle drie de concepten in staat zijn het schip op te vangen. De slepende ankers van de boeienlijn voeren de driftenergie mooi gelijkelijk af. Het schip blijft in de lijn dwars op de golven liggen. Bij de onderwaterhaaklijn draait het schip als vanzelf met de kop in de golven, waardoor het in de eindstand nauwelijks slingert en met relatief lage krachten op zijn plek blijft liggen. Het net hing in eerste instantie te veel door, maar na wat fine-tuning hebben we deze ook werkend gekregen. De komende maanden gaan we de voors en tegens goed op een rijtje zetten.’ De concepten en resultaten van alle tests worden als open innovatieproject gedeeld en de meest veelbelovende concepten kunnen daarna verder worden ontwikkeld. Ook vanuit het buitenland is veel belangstelling voor dit initiatief.
Bij dit project waren vertegenwoordigers van de volgende Nederlandse maritieme en offshore bedrijven betrokken: Bluewater Energy Services, Mooreast, Vuyk Engineering, Heerema Marine Contractors, Boskalis, GustoMSC, KRVE (Rotterdam Boatmen), Pinkster Marine Hydrodynamics, Huisman Equipment, Orca Offshore en SBM Offshore.
Bernard Hulsman attendeerde MARIN in 2025 op het eerder door hem ontwikkelde idee van een vangnet om schepen tot stilstand te brengen en ongelukken te voorkomen. Hij lanceerde dit idee naar aanleiding van een incident op 29 december 2016 waarbij een schip een aanvaring had met een stuw in de rivier de Maas. Dagblad De Gelderlander publiceerde over deze vondst op 14 mei 2018. De concepten zijn afzonderlijk van elkaar ontwikkeld, zonder bewustzijn van elkaars innovaties.[1]
https://www.noordzeeloket.nl/publish/pages/166436/wind_op_zee_2030_gevolgen_voor_scheepvaartveiligheid_en_mogelijke_mitigerende_maatregelen.pdf[2]
https://www.noordzeeloket.nl/functies-gebruik/windenergie/scheepvaart-moswoz/Meer informatieWilliam Otto, projectmanager Offshore: +31 6 29 70 46 62 |
w.otto@marin.nlYvonne Koldenhof, teamleider Traffic & Safety: +31 6 15 83 37 05 |
y.koldenhof@marin.nl