In het onderzoek voor de OVV concludeerde MARIN dat vier mechanismen de meest waarschijnlijke verklaringen voor het verliezen van containers zijn: extreme scheepsbewegingen en versnellingen door opslingering, contact van het schip met de zeebodem, impulsieve krachten van groenwater op de containers en golfklappen tegen de romp van het schip. Om te kijken tot welke golfhoogtes schepen veilig kunnen varen boven de Wadden, zijn nu naast een Ultra Large Container Ship (ULCS), ook een PANAMAX en Feeder onderzocht in MARIN’s testfaciliteiten. Er is zowel gekeken naar de ondiepe zuidelijke route direct boven de Wadden (21,3m), als naar de diepere noordelijke route (37,5m).
Op basis van de huidige onderzoeksresultaten heeft MARIN voorlopige beperkende golfhoogtes afgeleid voor deze scheepstypes en routes. Bij golfhoogten boven deze voorlopige beperkende golfhoogtes kunnen de belastingen op dit soort schepen en hun lading de veilige waarden overschrijden. Ze staan samengevat in onderstaande tabel, met daaronder steeds het beperkende mechanisme. Dat is verschillend voor de verschillende schepen en routes.