Maritiem Masterplan

Running

MARIN heeft een bijdrage geleverd aan het opzetten van het Maritiem Masterplan. De vervolgstap is om samen met de Nederlandse maritieme sector de Ontwikkeling & Demonstratie-projecten (O&D) van het Maritiem Masterplan uit te voeren, en invulling te geven aan het ondersteunende Joint Maritime Digital Platform (JMDP). Met als doel: 30 tot 40 betrouwbare, concurrerende en modulaire klimaatneutrale schepen in 2030!

MARIN en TNO hebben beide een bijdrage geleverd aan de opzet van het Maritiem Masterplan. Nu willen we samen met de Nederlandse maritieme sector de O&D (Ontwikkeling en Demonstratie) projecten van het Maritiem Masterplan uitvoeren. Zo halen we met elkaar ons doel: 30 tot 40 betrouwbare, concurrerende en modulaire klimaatneutrale schepen in 2030!

MARIN als onderzoekspartner voor O&D-projecten

Als organisatie voor onafhankelijke toegepast onderzoek kunnen we met onze kennis, methoden en tools partner zijn in alle consortia. Zo zijn voor de ontwikkeling van alle demonstratieschepen de nieuwste inzichten beschikbaar. Daarnaast kunnen we helpen bij de onderbouwing van de gestelde doelen rond emissie, veiligheid en kosten zodat de risico’s worden verlaagd. De algemene kennis die daar weer uit naar voren komt, willen we (waar mogelijk) delen binnen de sector. Dan komen we samen als Nederlandse maritieme sector verder. Specifieke kennis en data blijven natuurlijk van de consortiumdeelnemers.

Hieronder geven we enkele voorbeelden hoe MARN kan bijdragen aan een O&D-project:
  • Onderbouwing bieden voor het maken van keuzes in voorstuwing- en energiesystemen, systeemintegratie in ontwerp en operatie;
  • Aantoonbaar maken van veiligheid en effectiviteit van systemen, middels het opzetten van een simulatiemodel (‘digital twin’) van een klimaatneutrale aandrijflijn (of innovatieve onderdelen daarvan) om vooraf een betrouwbare voorspelling te doen van het gedrag, eventueel met een monitoring systeem op emissies en de aandrijflijn;
  • Instrumenteren van het schip en het meten van gedrag van de klimaatneutrale aandrijflijn in operationele condities. Betrouwbaarheid en veiligheid van equipment en constructies numeriek en experimenteel bepalen, bijvoorbeeld om faalkansen te bepalen of de impactbestendigheid te verbeteren;
  • Analyseren en vergelijken van meetresultaten met voorspellingen (valideren) en op basis daarvan modellen, kennis en (AI) methoden verbeteren (denk hierbij ook aan Joint Digital Maritime Platform).

Als onafhankelijke partij kunnen en willen we voor alle consortia werken. Dit kan via niet-economisch onderzoek of economisch (contract)onderzoek.
MARIN Maritiem Masterplan

Partner voor niet-economisch en economisch onderzoek

Als onafhankelijke partij kunnen en willen we voor alle consortia werken. Ben je als consortium bereid om de onderzoeksresultaten (grotendeels) breed te delen met de maritieme sector, dan is het niet-economisch onderzoek en wordt het 100% gesubsidieerd door de overheid. Wil je als consortium bepalen wat we als onderzoek doen en de resultaten grotendeels voor jezelf houden, dan doen we dat graag als economisch (contract)onderzoek en krijg je daar van de overheid de subsidiepercentages voor die voor je bedrijf gelden en betaal jezelf de rest.

In hoofdlijnen kunnen we dus op twee manieren bijdragen aan een O&D-project:

  • Als partner in een consortium via niet-economisch onderzoek: onafhankelijk onderzoek met het oog op meer kennis en een beter inzicht voor de brede maritieme sector. Dit vraagt brede verspreiding van onderzoeksresultaten op een niet-exclusieve en niet-discriminerende basis (via bijvoorbeeld onderwijs, publicaties en software). Het mag dus geen contractonderzoek zijn en mag geen voordelen opleveren voor specifieke bedrijven. Omdat dit onderzoek de hele sector dient via kennisontwikkeling en verspreiding, is dit niet-economisch onderzoek 100% gesubsidieerd (tot een maximum van 25% van de totale subsidie voor het O&D consortium). Heel specifieke (confidentiële) details van aandrijflijnen hoeven niet te worden gepubliceerd, maar er moet zinvol, transparant en controleerbaar over kunnen worden gepubliceerd voor de brede sector.

  • Als subcontractor van (partners in) een consortium via economisch (contract)onderzoek. Hierbij bepalen de consortiumpartners het werk dat door de onderzoeksorganisatie wordt uitgevoerd. Alle resultaten blijven dan van de consortiumpartners en worden niet gedeeld of gepubliceerd door de onderzoeksorganisatie. Alles blijft confidentieel. Hierbij gelden de subsidiepercentages voor de consortiumpartners voor Industrieel Onderzoek (IO) en Experimentele Ontwikkeling (EO) met ophogingen en betalen de consortiumpartners het overblijvende bedrag.

Bij dit alles werken we vaak samen met onderzoekspartner TNO waarbij we ieder onze eigen specialismen inbrengen. Deze staan in hoofdlijnen aangegeven in onderstaande tabel en leaflets.

Wil je ons betrekken bij een O&D-project, neem dan contact op met

Christian Veldhuis | c.veldhuis@marin.nl | 06-2530 7915
Richard Pijpers | richard.pijpers@tno.nl | 06-1113 5934
Maritiem Masterplan specialismen MARIN TNO
Masterplan emissieloze maritieme sector